House hunting!

Hallå igen!

Hoppas ni inte tröttnar på mina uppdateringar, än iaf..för nu går det undan!

Igår var vi runt Sydney och jag hade ju såklart kameran i högsta hugg. Gick genom stan i högvärmen, blek som ett spöke, insmord med 50+ så här kommer det skyndas långsamt på brännan. Jag måste ju faktiskt tilläga att jag var den enda som inte brände sig efter dagens slut.

Det var häftigt att gå omkring på gatorna i centrala sydney; alla kostymklädda jobbnissar, turisterna och mode freaks. Världens trafik och stor förvirring när man ska korsa gatorna. Dock hörs det ganska klart och tydligt när det är grönt för oss fotvandrare - eftersom det i princip går av ett "pistolskott" med efterföljande kulsprutning. Väldgt exotisk signal..det får garanterat folk att skydna sig över. Dock är det typ grönt i 2 sec, sen blinkar det rött så man blir lite halvstressad. Och ni som vet att jag har vissa principer vi övergångställen kan tänka er att här gås det inte över hipp som happ.

Efter att vi gjort stan drog vi hem till rummet och letade boende på nätet. Hittade ett antal som vi har mailat till, och idag har vi faktiskt vart på en hustitt ganska nära skolan! Det var ett 3-rums hus i ett fint område som var lungt, och rummen var jättestora - de två på undervåningen med öppen brasa ..dock stängda och med köksbalkong med jättefin utsikt. Men det fanns ingen kyl eller tvättmaskin, så vi kollar vidare.

Igår skulle vi äta middag, och då snackar vi inte gormé - utan mcdonalds. Dock var besöket sådär för när vi står i kön och ska beställa upptäcker jag ett en  kackerlacka är på vandringstig upp längs rasmus ben. Den var gigantisk och skitäcklig med aslånga spröt. Uhhhhh...visst - man vet vad mcdonalds har för standard..men kackerlackor på menyn?! nej tack. Så dit lär vi inte gå igen.tack och lov.

Efter den s.k middagen fick vi i order av personalen här på vandrarhemmet att ta oss til en buss de hyrt som sen skulle köra oss till värsta festplatsen. Vi följde halvt motvilligt med, och fick därmed trycka in oss i en gul "school bus" full med unga mäniskor. Lite aya napa-känsla där måste jag säga. Bussen förde oss till en bar/klubb som var fullproppad med människor, skulle säkert vart kul om man vart på partyhumör, men jag var astrött av all jetlag och gående.
På klubben var vi bara i ett par timmar; efter att ett par tjejer i lättklädd cowboy outfit hoppat runt på barborden o dansat och evelina blev tillfrågad att va med i en wet t-shirt tävling. Då fick vi nog ;)

Idag har vi somsagt vart och kollat på ett hus i north sydney, och passade samtidigt på att besöka skolan! det såg jättefint ut runtomkring, allt är så grönt och fint här - trots att man befinner sig mitt inne istan! Skolans lokaler är ju stängda just nu, men receptionen såg fin ut. Det är installering och rundvisning den 20, då lär jag ju få se mer. =)

Måste berätta om tunnelbanan här, den är på 3 våningar, och om man siter i den understa har man huvudet i princip i höj med perrongen. Väldigt praktiskt måste jag säga. Åkte tåget över harbour bridge, och det var kul att se sydney och operahuset från en ny sida! Aaaah ni borde vara här allihop! Det går inte att beskriva hur det är att gå omkring i sydney, helt sjukt att se allt IRL som man har läst om i böcker och sett på tv.

Fransmannen drog idag, och han gav sitt simkort till mig, så att jag skulle kunna ringa inom australien - om jag fyllde på kortet såklart. Vet dock inte vilket nr mobilen har, och vi ska enbart ha det kortet  när vi ska lämna kontaktuppgifter till mäklarna här. Riktigt shysst av honom att ge det till mig, jag kan nog förlåta honom för gräset trots allt...
Det flyttade in en ny tjej efter honom, vet dock inte vem eller vart hon kommer ifrån. Gick förbi mig nyss här utanför...verkar trevligt. Hade lånat en av våra adapters, och skrivit en lapp som hon lämnat på bordet när vi inte va här. Så oddsen verkar goda!

Ikväll vet jag inte riktigt vad vi ska göra, antagligen gå och läga oss i tid, för vi ska på vår andra husvisning imorgon kl 10.20. Det är jättekul att komma igång med letandet, det är mkt som måste göras och vi kan antagligen glömma att hitta ett möblerat ställe. Vi får hitta myrorna i sydney istället...men det funkar nog!

Tack för alla kommentarer! Så kul att läsa.
Vi syns snart igen!

Kramar från sydney
 

Kommentarer
Postat av: the Gran

Det är ju helt perfekt du skriver mitt i natten så det är bara för mig att sätta på datorn när jag kommer till jobbet och börja läsa, 10 gånger bättre en metro o aftonbladet ;) Det ser ut som du har det helt lovleylovleylovley därborta! Jag väntar ihärdigt på bilder på strandvillan som ni inom en snar framtid kommer hitta! pusselipuss

2009-02-04 @ 09:24:55
Postat av: Mamma

Vilka härliga bilder, vilka byggnader o vilket vatten,man drömmer sig bort från Svedala för några korta sekunder och känner värmen från solen.

Puss o kram

2009-02-04 @ 13:57:01
Postat av: Mihaaa

haha tur att man kan glädja granen ibland, även när man e borta =) hoppas ni blir nöjda med bilderna, o granen, hur sjuttsingen vänder man bilderna rätt?? de hamnar så där automatiskt och jagv et inte hur man gör?!? hjääälp! kramar på er

2009-02-05 @ 05:22:18
URL: http://miaiunderlandet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0