När livet i strålkastarljuset inte går som planerat

Igår var vi tjejer nere i city på väg till the rocks och lite fest. I ett skyltfönster hade någon tryckt upp denne stackare, han behövde lite sällskap tyckte vi. Nominering för fulast koala går till Harrington Convenience store, congrats!

Party all the time

Oi!

Numera är det en aningen brunare Mia som bloggar, har legat och schteekt på diverse stränder on the north shore, men favoriten är och kommer alltid vara Balmoral.

Lovet har kommit igång på riktigt och jag har hunnit med att göra massa roliga saker förutom då att lata mig och sova lite längre på mornarna. På Tisdagarna är hederskorna lediga, då brukar vi åka till en ny strand längs med havet, senast besökte vi Collaroy där vi var nästan ensamma på stranden förutom några livvakter och skolungdomar som hade jumpa (lyxigt värre).

Helgen var livad, den började redan på Torsdagen då Tara och hennes syrra Sarada (som kommit och bott hos oss en vecka) tog mig och syrrorna till Ivy Pool (klubb). Lite lätt snobbigt med det var kul att ha vart där, Brian McFadden spelade in sin "Just say so"-låt där, så ni som vill se hur det ser ut, tryck på länken : http://www.youtube.com/watch?v=B5_zdu987d8

På Fredagen drack jag o syrrorna lite drinkar med Fin hemma hos dem, sen drog vi till Crows Nest Hotel (typ Oaks version 2) och mötte upp med Fins polare, spelade lite biljard, dansade och hade kul. Lördagen som följde var det strandhäng redan vid 9 på morgonen för min del, sedan på kvällen gick vi på en födelsedagsfest för en av svennarna på deras roof top inne i stan på gaygatan.

På Söndagen blev det ännu lite mer strandhäng, och på kvällen blev jag medbjuden till Manly av Tara och Sarada att äta på en jättemysig restaurang vid namn Hugo, vid färjbryggan tillsammans med några bekanta till dem samt några killar från Brisbane. Mycket trevligt att prata med nya människor och bara ha en avslappnad Söndag ute! En av killarna lät förövrigt precis som sköldpaddan i "Hitta Nemo" - Yeeeeeaaaah Duuuuuude, aaaawweesome! Faktiskt ganska slående...han hade hört liknelsen förut dessutom, haha kunde knappt hålla mig för skratt. Alla aussies tror förövrigt apropå Hitta Nemo att fiskmåsarna säger "maaaaate" istället för "miiine"...fullkomligt naturligt.

Idag tänkte jag vila kroppen från ozonskikt noll och styrde istället stegen mot gymmet, och sedan FunkyFemme där Jenny idag jobbade. Imorgon blir det dock "bittchen" hela dagen, för att sedan åka med Sanna till Paddington och möte upp med Andy och Paula för lite barbesök och kareoke. Roligt!

Och så de sedvanliga bilderna:

Moi, Sanna, Jenny och Sarada på Ivy Pool

Flattisarna! (vid toaletterna.!.)

Se där, vi har några bittchar kvar att besöka. Rött är lika med besökt.

Collaroy cafébesök på stranden

Vi och stranden, all alone

Pff...knappast med den där försnuskelsen vid strandkanten.

Jag och Jenny gick till änden av stranden och fann en rockpool, utmärkt - hajfritt!

Gratis e gott, specielt med en avdelning för motionssimm.

Utsikten över stan från roof-top-festen

Jag och Paula (andy's bild 1)

Wuthering Heights (Andy's bild 2)

Tara och jag på Söndagen i väntan på bussen till Manly.

Vägen ned till Balmoral bjuder på mäktig utsikt och färglada träd. Ja, jag är fullt medveten om att jag låter som en pensioner (no offence)

Ronald McDonald har en aningen lättare inställning till livet här i Australien.

Utsikt från the botanical garden där jag och hederskorna prommenixade i förra veckan.

Husmålning i the Rocks.

Buss till Palm Beach

Ohoj därhemma, här sken solen för några dagar sedan och det firade vi med att åka en sväng norrut till Palm Beach. Bussen tog en liten stund, det vill säga 1,5 h, och var riktigt illamåendeframkallande. Dock gick hela färden längs havet, så utsikten var det absolut inget fel på. Vi såg många ställen på vägen som vi borde hoppa av på och besöka, stränder, barer och shoppingcenter. Får låta Fridolin uthärda några tripps med mig när hon kommer hit ;)

Väl på stranden lade vi oss och schtekte i några timmar, så otroligt skönt att sommarn äntligen tittade fram för en gångs skull. Det var inte speciellt mycket folk längs sanddynorna, men säsongen har nog inte riktigt kommit igång än. De flesta som hänger runt området är ju dem som bor där (upper class elite), annars tror jag att det är mer populärt under helgen då annat folk orkar åka ända dit.

Innan vi tog bussen hem gick vi till ett strandcafé och åt den klassiska banana cake'en och tog en kaffe. Lyckades roffa åt mig bästa bordet precis innan ett annat svenskt medelålderspar var på väg, mouhaha. Sen kom det flera kostymmän helt random som stod och hängde utanför stället, senare när vi gick förstod vi vart de kom från för det var såklart ett bröllop på g en bit bort på stranden. Folk gifter sig vid stränderna här hela tiden, och senast i förrgår var det till och med en tjej som döptes vid Balmoral med hjälp av publik och två personer som sänkte ned hennes huvud i havet. Haha, det såg helt sjukt ut, bland badgäster och snorklande ungar.

Här om kvällen mötte jag och Tara upp Jenny och Sanna och åkte till Manly för några drinks och lite mat. Gick till en nyrenoverad roof top bar med utsikt över manly beach och köpte exotiska drinkar för halva priset. Sedan gick vi till en annan bar vid färjbryggan (som går till stan) och avslutade kvällen med en glass från maccers (smeknamn för mcdonals i australien).

Igår lagade jag och Tara världens godaste kaka, en Hummingbird cake med valnötter, annanas, kokkos och lite annat småttogott. Gjorde egen frosting som de är så galna över i detta land, och kakan blev übergod. Ska spara receptet och gör den när jag kommer hem så alla kan få en smak av aussieland.

Har haft lite hemlängtan den senaste tiden, det kommer i vågor. Det är så gulligt när folk där hemma muntrar upp en, då mår jag så mycket bättre! Tack

Know for a fact att huset med orange tack är till salu, någon som känner sig sugen på ett litet pittoreskt tillhåll i vinter?

Min nyupptäckta absoluta favorit bland frukter; Mangon. Herreguuud hur kan jag ha missat denna enastående orangea dröm förut?! Här nere står Mangon för juletider, det är då de börjas säljas i butikerna. Man kan beskära dem väldigt fiffigt också som jag gjort på bilden. Yum!

Lycheedrinkar, Mimosa och Margarita i Manly

What a difference a day made

Det är väldigt typiskt att precis när man kommit igång med gymmet och joggningen på allvar går och drar på sig en förkylning. Att det dessutom är "australiensisk sommar" gör en ju inte gladare, men som ni säkert minns har den inte kommit igång här än helt och hållet, så det är ju ingen ide att jag tjatar vidare om det.

Idag finns inget direkt att tala om eftersom jag inte vill bli sjuk på riktigt och stannade istället inne hela dagen som den latmask man är. Dock har de senaste dagarna varit riktigt trevliga med förlovningsfest i Cabarita, Lindt-cafebesök, nyårsdressshopping och chinatownslunchande i Darling Harbour. Jag och Tara har varit i Chatswood och fönstershoppat, och tog den regelrättiga chokladkoppen på San Churro-chokladstället högst upp i köpcentret Westfield. Har umgåtts mkt med Tara den senaste tiden, och det är så himla kul att lära känna en aussietjej på djupet! Tog syrrorna med oss till stan igår också, och snart blir det nog utgång för hela gänget på någon vild klubb i stan (om förkylningen lagt sig).

När jag var ute och joggade sist (boven i förkylningsdramat förmodligen) var klockan runt 8 på kvällen, och jag styrde stegen ned till stranden. Det var mörkt på himlen och det började precis dra ihop sig till en riktig storm, vilket jag tyckte var perfekt för en springtur (...). Det började långsamt mullra uppe bland molnen och helt plötsligt bjuder kvällsmörkret på en blixtrande och dundrande orkester sällan skådat! Jag var då nere vid stranden i skymningen och det var så himla häftigt att se hur blixtarna flög i skyn (ibland håller de sig enbart uppe i molnen), det var som att någon tände och släckte lampan hela tiden, samtidigt som vågorna sköljde in över stranden och jag ensam satte spår i sanden. Definitivt något jag inte kommer glömma i första stund från min tid här nere.

Vad resten av veckan annars kommer bjuda vet jag inte än, men jag tar allt som det kommer. Varför brådska när man har lov? Saknar hemma, saknar er, saknar Sverige. Kommer nog sakna Australien också, men det är i Norden jag vill leva.

Ett julbord av lite bilder:

I Lördags vågade jag och Tara oss ned till stranden under de få soltimmar som bjuds, och kom ned till en fullspäckad vinmarknad i Balmoral med band som spelade och folk i massor!

Tidigare lade jag ju upp en bild på nummer 1 av denna reklamserie, och tänkte nu även visa nummer 2 som jag också gillar. Får lust att greppa tag i vågen och ta med den hem.

Nu i juletider kan man inte få nog av smaskigheter som den gottegris jag är, och en överraskande syn i matbutiken next door är Nyåkers Pepparkakshus som säljs flitigt. Runt 60 spänn får du punga ut om du hade tänkt att vara lat i år.

I Queen Victoria Building (som är typ aussie-NK) har de klämt in en plastjulgran i trapphuset som sträcker sig från ground level till taket i princip. Besökarna får se sig som vandrande paket gåendes förbi den massiva stammen i kulörta lampor. Vad gör man annars när man inte får tag på exakt rätt storlek - ens i ett varuhus?

Utsökta små delikatesstårtbitar på Lindtkafet som jag, Tara och syrrorna besökte igår. Den som besöker mig härnäst ska få sig en omgång choklad på Martin Place, det är ett som är säkert.

"Marry me Jax"  Någon vill uppenbart säga något.

Melbourne Cup i Manly

Igår samlades vi hemma hos Hederskorna för att fixa till oss inför Melbourne Cup. Vi var bokade på ett klubbevent i Manly, där det skulle spelas på hästar, drickas lite drinkar och äta lite snittar. Jag, Eve och syrrorna tog bussen i full utsmyckning till Manly, och kom fram till klubben vid 1. Kändes lite sådär att ta första drinken redan innan 2, och eftersom det var öppen bar mellan 1-4 så kändes resten av dagen relativt osäker för oss alla.

Inne på klubben var det dukat och tillfixat och fint, med en storbildskärm att se loppet från. Vi bjöds på lite plockmat och var trogna barbesökare. Här skulle pengarna vi lagt på biljetten tjänas in!

Vi spelade på hästarna enligt Evelinas tips, vann dock inte (tack o lov lade vi inte mer än 10 dollar) men det var roligt att se loppet. Just innan det gick av stapeln kom det in en hel drös av människor som skulle titta, och det blev het stämning när hästarna for ut ur boxarna. Så mycket mer spännande än att se på Solvallatravet.

I slutet var det tävlingen i snyggast klädsel bland oss gäster avgjord, och vår kära Jenny vann! Inte mindre än en Moet champagneflaska var priset, vilken vi höll ett vakande öga på resten av eftermiddagen.

Vid 5 var vi rejält slitna och fast dagen än var ung kändes det som mitt i natten. Ovanligt att raggla hem bredvid barnfamiljer som kollar snett på en. Men roligt var det och ett minne för livet!

Här näst är det förlovningsfest på Fredag mellan vår gamla klasskompis Rebecca (svenska) och hennes kille Grant (aussie) på hans restaurang någonstans vid vattnet. Då blir det tjusig uppklädnad igen, går ingen nåd på oss här inte.

Toodles!

Lätt snyggast på bussen

Lulliga och gulliga

Vi placerade oss på bästa plats; nämligen 1: armkast från baren 2: benlängd från storbildskärmen 3: 2 cm från dj:n

Är det Melbourne Cup skall det synas

Tänkte rösta på Hol(m)berghästen, men i hästlängder vet jag inte hur långt vi Holmbergare håller.

Smörgåsbord av våra fascinators (hattar)

Vi var inte ensamma om att gilla den öppna baren

Spänningen är olidlig (dock ett av de mer okända loppen)

Valde att lägga upp ett av de mindre belamrade bordsbilderna. Här kunde nämligen synas minst ett dussin glas... bartendern gillade oss starkt (inte).

An aussie halloween

Nu haglar inläggen näst intill ;) Jag är helt enkelt igång och det är faktiskt en del roliga grejer som händer nu så då får bloggen ställa upp.

Senast då var halloweenfesten i Manly då Jennys killes kompis hade maskeradfest, och the swedish gang var självfallet på plats. Jag försökte bli en geisha med hjälp av mjöl (gick sådär), Sanna var en älva (vingarna åkte av efter 2 min) och Jenny var en cowgirl (spöt var utbytt till pistol). Förutom oss kunde även skådas pirater, pink ladies, tbirds, greeks, mamma mu, Harry Potter och så vidare;

Sommaren är (tydligen) kort här med...

För vid den här tiden förra året var det värmebölja, skolsken och strandhäng, men icke 2010. Nu ser man bara en glimt av solen i 2 timmar sen öppnar sig skyarna och regnet häller ned. Det har sagts att det ska bli en regnig sommar, och jag fattar faktiskt inte hur Australien av alla länder kan ha det, bara namnet Australien är ju sommar...grrr.

Under de 2 små timmarna har jag dock hunnit åka till stan med Tara och leta fancy huvudbonader till Melbourne Cup imorgon, och idag var jag, Jenny och Eve i det nya köpcentret Westfield inne i stan som är supersnyggt och stajlat. Dock hur mkt folk somhelst, man tar sig liksom fram med armbågarna.

Jag har inhandlat en liten fjäderprydd svart rosett som jag ska bära imorgon då det bär av till Manly och Shoreclub för racingeventet. Vi ska klä upp oss till tänderna och låtsas vara superintresserade av vilka hästar som springer and what not. Jag tycker ioförsig personligen att det är roligt med galopp, har alltid velat åka till Täby och titta, jämfört med trav så är ju allt kul i princip. Men kan man inte ta sig till Melbourne så får man ta sig till Manly och närmsta storbildstv.

Senaste veckan i bilder:

Nere vid Balmoral beach i rikemansområdet finns en grundskola för rikemansbarn. Detta är deras nybyggda skola precis vid vattnet. Fint ska fint ha.

Blev överlycklig när jag efter 9 månader i Mosman inser att det finns Leksand knäckebröd i affären där jag jämt handlar.

En kreation man köper om man går all-in...Jag kommer dock gå half-in.

Bild innifrån köpcentrumet, väldigt relaxed och arkitektigt.

Ja, somsagt.

Jag och Tara delade på en lavender- cup cake. Deliciousness!

Skyltdekoration

Någon som känner sig lockad av att pryda huvudet med Eiffeltornet? Eller varför inte operahuset? Stockholms stadshus?